fredag 4 april 2014

Lycka är en färsk vara.

För att vara lycklig, behöver du arbeta på att se det positiva i ditt liv. Varje dag aktivt leta efter guldkornen på vad som har gjort den dagen bättre. Det är inte alltid lätt. Alla har vi svackor ibland och jobbiga dagar. Men genom att aktivt leta efter fördelarna i ditt liv, vänder du din egen inställning och mår bättre.

Uppskatta det som du redan har. Då har du kommit långt på vägen till att bli en lyckligare människa.

Att åka på en arbetsresa har sina för och nackdelar. Jag väljer att finna och se de positiva. Ta fram just guldkornen och göra något som mig själv varje dag oavsett hur arbetsbelastningen i övrigt ser ut.

En morgon joggning i det vackra landskapet eller stranden. Just nu i vårtider fylls det av dofter och temperaturen på morgonen är perfekt.

Utmana sig själv i arbetssituationer och se och framför allt uppskatta mina egna ansträngningar på olika områden. Våga prova nya saker och vara lyhörd till sin arbetsgrupp.

Att ge tid åt mig själv. I ett socialt arbete är balansen mellan att vara social och behov av att vara ensam viktig. 

Ta de tillfällen och möjligheter som ges direkt. En fråga som skall vi bada i havet när tillfället ges och förutsättningarna är de rätta. Att verkligen ta den chansen. Att unna mig själv stots och små upplevelser. Se soluppgången, njuta en stund i solen och gå och göra manicur.

Det är en form av lycka för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar