fredag 30 januari 2015

Lagom av sötsaker

Jag läste en artikel idag om matträning. Att äta lagom och det låter så enkelt. Alla som mig som har haft någon form av matstörning kämpar hela tiden med ordet lagom. 

Jag är bäst på att avstå från t.ex godis helt än att vara lagom. När jag börjat ta en bit kan jag lika bra fortsätta. Dagen utan sött är redan förstörd. Det är just där utmaningen ligger. Ingenting är förstört och det går att begränsa sig. 
Jag vet det rent förnuftmässigt men så kan mina gamla invanda mönster ibland bara komma in och få mig att göra det jag absolut inte vill. Då känns det bättre att avstå helt eller införa det gamla begreppet lördagsgodis. Det som är skönt är att jag inte är ensam att känna så. Ibland räcker det för att man skall orka fortsätta.

Jag hade en helt sockerfri månad i november. Det var bra för mig och jag mådde förträffligt. Nu funderar jag på att införa en ny sockerfri månad men det bästa skulle vara om jag kunde hitta balansen. Balansen med lagom och få den att fungera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar